Blog

0 hozzászólás

Mekkora irodára van szükségem ?

Mekkora irodára van szükségem ?

Példánkban a manapság legelterjedtebb irodakialakítási módszerre szeretnénk gyakorlati adatokat bemutatni, ahol a munkatársak un. egylégterű irodában kerülnek elhelyezésre. A számításoknál szándékosan kerekítettünk egész m2 adatokra.

Fizikai korlátok: A legtöbb cég 160x80 cm -es asztalt használ. Ahhoz hogy az asztalnál ülő kolléga fel tudjon állni és közlekedni tudjon cca. 1 méter helyre van szükség az asztaltól számítva. Ezekeből adódik, hogy egy munkaállomás minimális alapterülete (0,8+1)x1,6 m, vagyis megközelítőleg 3 m2.

A munkaállomások megközelítéséhez valamilyen közlekedő felületre is szükség van. Az épület és a törvényi előírások alapján ez 1,2 - 2 méter széles lehet. Átlagos 1,5 méter széles közlekedővel számolva ez a közlekedő terület további 2,7 m2 területet jelent munkaállomás soronként, mellyel például egy 3 munkaállomásos egység nettó, fizikai helyszükséglete megközelítőleg 12 m2, vagyis 3 db egy légtérben elhelyezett munkaállomáshoz minimálisan 4 m2/munkaállomásra van szükségünk. Ez az ültetési sűrűség nem túl komfortos, így a gyakorlati tapsztalatok alapján elmondhatjuk, hogy nettó 6-7 m2/munkaállomás irodaterületen lehet egoldani egy komfortosabb elhelyezést.

Olyan egységnél, ahol nagyobb iratforgalom van (pl. pénzügy) célszerű 0,5-1 m2-el növelni a munkaállomásokra allokált területet.

Amennyiben zárt irodákat szeretnénk kialakítani, abban az esetben is használhatjuk a fenti adatokat, így egy 2 fős szoba nagyságrendileg 12 m2-től, míg egy 3 fős 18 m2-től nyújt megfelelő komfortot.

Nagyon fontos megjegyezni azonban, hogy ahol szobák vannak ott kialakul egy folyosó is, mely az épület adottságaitól függően 10-15 % extra terültet jelent egy un. középfolyosós elrendezésnél, de akár 30 % is lehet egy olyan irodaépületben, melynek csak 1 oldalra van ablaka.

A zárt szobák és kiegészítő területek méretét és számát a cég felépítése és munkafolyamatai határozzák meg.

A vezetői szobák esetében célszerű legalább egy normál 2 fős, 12 m2-es irodamérettel kalkulálni, így az egység alkalmas lesz kisebb belső megbeszélések megtartására is.

A tárgyalók esetében funkció és elrendezés függvényében 1-1,5 m2 / ültetendő létszám mérettel kalkulálhatunk így egy 4 fős kistárgyaló minimum nettó 5-6 m2, mígy egy nagyobb 12 fős tárgyaló nettó 18 m2-en valósítható meg. Reprezentatív tárgyaló esetében 2 m2/ültetendő létszámmal kalkulljunk inkább.

Az étkező méretét és az ülő/étkezési helyek számát célszerű úgy meghatározni, hogy a kollégák 2-3 váltásban le tudják bonyolítani az ebédet. Egyre elterjedtebb, hogy az konyhát multifunkciós térként használják, étkezési időn kívül belső megbeszélésekre vagy akár ügyfél találkozó lebonyolítására használják az egységet.

A recepciós tér mérete a korábbiakhoz hasonlóan nagyban függ a cég tevékenységétől. Másképp rendezi be egy ügyvédi iroda és masképp egy ügyfélforgalmat egyátalán nem bonyolító cég. Amennyiben van recepciós a cégnél, abban az esetben számolhatunk 1 munkaállomással, illetve a hozzá tartozó közlekdő felületekkel. Amennyiben ügyfélvárót is szeretnének kialakítani, abban az esetben minimum 5-10 m2-el célszerű kalkulálni.

A mellékhelyiségek területe vagy közvetlenül (amennyiben kizárólagos területen vannak) vagy közvetve a közös terület által, de a bérlemény területének részét képezik. Szükséges, létszámhoz kötött méretüket hivatalos szabvány rögzíti. Egy kisebb cég cca. 4 m2 alapterületen el tud helyezni egy női/férfi mellékhelyiség csoportot, de egy nagyobb cég esetében már már több 10 m2 alapterületű is lehet az egység.

A szerverszoba kialakításánál a szükséges alapterületre és a helyiség alakjára is célszerű odafigyelni, mivel az elhelyezett rack szekrények szereléséhez/karbantartásához szükséges 80-100 cm közlekedő fenntartása minden oldalon. Az átlagos 80-100 cm-es szekrény mérettel kalkulálva 3-4 m2 alapterületre van szükségünk 1 szerver elhelyezéséhez.

A fenti főbb funkciókon felül célszerű végiggondolni, hogy milyen más egységekre lehet szükségünk, például a fax/másoló elhelyezésére, kéziraktár vagy akár saját zuhanyzó kialakítására.

Szervezeti felépítésük és a fenti alapadatok összesítésével hozzávetőlegesen, +/- 20 %-os tűréssel meg tudják határozni, hogy mekkora irodaterületre van szükségük. Amennyiben pontosabb kalkulációt szeretnének kérjük frduljanak hozzánk bizalommal.

Hozzászólások (0)

    Partnereink

    Zane Systems
    PWX  PROTOWORX
    Alpiq
    HRN